Blog Vrije tijd

 In 5 stappen naar meer me-time? 

Me-Time, de tijdschriften staan er tegenwoordig vol van. En ook op social media is de #metime bij een mooie, chille foto trending. Maar hey, weer iets om in te passen in onze drukke agenda? Of toch niet? Kunnen we van me-time een dagelijks ritueel maken zonder er extra tijd voor te moeten voorzien? Zoeken we het eens samen uit? 

Dokter: ik zou je wat me-time adviseren

Patiënt: Kan ik dat gewoon bij de apotheek bestellen?

Stap 1: Eerst en vooral: wat is me-time? 

Waar iedereen het over eens is, is dat me-time even terug komen is bij jezelf. Het is een moment waarop je eens niet bezig bent of denkt aan die ander. Even enkel en alleen focus op jezelf. Bewust ervaren, bewust ‘zijn’. Wat is het voor jou? 

Stap 2: Wat heb JIJ nodig? 

Als je de #metime opzoekt op social meda, zal je merken dat daar toch verschillende invullingen aan worden gegeven. Niet iedereen zoekt hetzelfde resultaat met me-time te bereiken. De een zoekt even gewoon zijn ding te kunnen doen, rustig een boekje te kunnen lezen, de ander wil liever zijn favoriete gerechtje proeven, nog een ander wil alles er even uitshaken in een wilde dans. Wat ze allemaal gemeen hebben is het resultaat. Het resultaat van op adem te komen, van de batterijen op te laden. Vandaar de volgende vraag: 

Stap 3: Wat doe je graag, wat geeft je energie? 

In principe kan je elke activiteit opleukeren. Er is een Japanse ideologie die daar heel hard naar streeft. Maar zover wil ik het hier niet drijven. Als je doel is om op adem te komen, een dosis me-time, dan is het uiteraard het meest efficiënt om te starten met iets wat je graag doet. Die activiteiten laten je sowieso al toe je batterijtjes mee op te laden. Als je ze bewust doet, natuurlijk, met volle aanwezigheid. 

Stap 4: Wat doe je zoal? 

Als je iets wil veranderen of aanpassen in je leven, is het uiteraard belangrijk te kijken naar wat er is. Wat doe jij zoal op een dag? Op een week? Wat doe je nu al dat je energie geeft? Hoe geregeld doe je dit? 

Stap 5: Wat kunnen je kapstokactiviteiten zijn? 

Kapstokactiviteiten? Say What? Wel, eigenlijk is het simpel. Kapstokactiviteiten (ja, ik geef toe, ik heb het woord zopas uitgevonden) zijn activiteiten waar je nieuwe handelingen aan kan koppelen, aan kan hangen. Je maakt zo van die activiteit eigenlijk een trigger die helpt de nieuwe handeling tot een gewoonte te maken. Bijvoorbeeld: vaak geven stoppende rokers aan dat ze het het moeilijkst hebben om het roken te laten in sociale situaties waarin gedronken wordt. Het gezellig samen zitten met een glaasje alcohol is dus voor veel rokers een 

kapstokactiviteit die het roken mee in stand houdt. Zulke activiteiten trachten we hier te zoeken om de me-time aan te koppelen. 

Bewust 

We hebben in enkele stappen een beeld kunnen vormen van welke me-time we hoe kunnen introduceren in ons dagelijks leven. Maar de allergrootste voorwaarde om resultaat te kunnen boeken is het bewust handelen. Daarmee bedoel ik: 

  • Er bewust voor kiezen om het te doen 
  • Bewust de handelingen introduceren 
  • De handelingen bewust blijven herhalen 
  • Daar ook heel bewust tijdens het uitvoeren stilstaan bij wat je doet. Als dit bewust ‘zijn’ ontbreekt, zal het snel vervallen in ‘een gewoonte zoals een ander’, een automatisme waar we robotgewijs mee aan de slag gaan. Laat nu net dát het doel voorbij doen schieten. 

Nog wat extra inspiratie nodig? 

Om te eindigen misschien nog wat extra inspiratie? 

  • Hou je van een tasje thee of een kopje koffie bij het ontbijt? Wat doet het met je als tijdens het zetten en uitschenken de aroma’s beetje bij beetje vrij komen? Persoonlijk ben ik een grote theefan. En dan liefst losse thee. Bij het overgieten van de bladeren kan ik er van zo genieten om ze te zien dwarrelen. Je ziet dan ook hoe ze het water kleur geven en terwijl hun geur afgeven. Mijn favoriet is de theebloem. Hoe die zich beetje bij beetje opent bij het opgieten… magisch! 
  • Als je proeft, van eten of drinken, merk je dan even op wat je precies proeft? Waar je op je tong, op je gehemelte, … iets voelt, iets proeft. 
  • Is het badkamermoment voor jou een ‘must-do’ of een privé ‘wellness’ moment? Sta je bij het douchen soms stil bij hoe en waar je voelt dat het water op je valt? En hoe je huid reageert op het water dat over je heen glijdt? Welke geur heeft je douchegel? Wat doet die geur met jou? Maakt hij je rustig? Blij? Neemt hij je even mee naar exotische stranden? Of naar een Marokkaans badhuis? 
  • Hoe verplaats je je? Met de fiets? Met de auto? Op welke manier kan je daar een momentje van zijn aan koppelen? Is het rustiger rijden om volop te kunnen genieten van de uitzichten? Is het tijdens het fietsen het voelen van de wind, zonnestralen of zelfs regendruppels op je huid

Voel je je geïnspireerd, en wil je graag je eigen me-time ritueeltjes delen? Feel free! 

Hey, Ik ben Vanessa, een positivo in hart en nieren (en alle andere organen). Als (veer)krachtcoach motiveer ik mensen terug contact te maken met hun innerlijke kracht, de houvast om uitdagingen van het leven makkelijker het hoofd te kunnen bieden. In mijn coachings hou ik er niet van drastische veranderingen aan een levensstijl of situatie trachten door te voeren. Het vertrekpunt is wat er nu al is, samen kijken we welke kleine hervormingen van gewoontes toch grote stappen kunnen zetten richting een gewenst doel. Dat is naar mijn gevoel de sleutel tot duurzame resultaten. Ontdek meer op www.havancoaching.be  © 2019 HaVan Coaching

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *