Blog Boeken

Bookreview. De 100-jarige die uit het raam klom en verdween – Jonas Jonasson

Voor ik op reis vertrok met de trein door Europa moest ik nagaan welke literatuur ik wou meenemen. Ik schafte me een Kobo Plus abonnement aan voor eBooks en besloot om op zoektocht te gaan. Ik scrolde urenlang door Bol.com en klikte de boeken aan die ik interessant vond. ‘De 100-jarige die uit het raam klom en verdween’ kwam voorbij. Ik werd getriggerd en kocht het boek aan. Benieuwd wat ik ervan vond, lees dan vooral verder.

“Things are what they are, and whatever will be, will be.”

De auteur:

De schrijver van dit boek Jonas Jonasson noemt eigenlijk Per Ola Jonasson. Hij werd geboren in 1961 in de Zweedse regio Götaland. Daarna studeerde hij Zweeds en Spaans aan de universiteit van Göteborg en werkte tot 1994 als journalist. In 1996 richtte hij een succesvol mediabedrijf op die hij verkocht in 2005. Vervolgens verhuisde hij naar Zwitserland waar hij zijn eerste roman schreef, die meteen een Swedish Bookseller award won. Vandaag bespreken we dat boek.

“Revenge is like politics, one thing always leads to another until bad has become worse, and worse has become worst.”

Het verhaal:

Allan, de hoofdtrol speler van dit verhaal lijkt op het eerste zicht een doodnormale bejaarde man. Een doodnomale bejaarde man die op zijn 100ste verjaardag besluit om het bejaardentehuis te verlaten via het raam. Al snel merken we echter dat Allan niet een typische bejaarde is. Het is een bejaarde die de belangrijkste momenten in de geschiedenis heeft meegemaakt en gevormd.

“But as long as we think positively, I’m sure a solution will appear.”

Mijn mening:

Dit boek is een zeer komisch boek. Allan maakt heel wat avonturen mee. Avonturen die je niet meteen zou koppelen aan een 100-jarige bejaarde die tot voor kort in een rusthuis woonde. Samen met het feit dat hij een zeer turbulente geschiedenis heeft gehad, zorgt voor een prachtig verhaal. Eéntje die ik niet kon neerleggen voor ik hem volledig uithad. Gelukkig kon ik hem lezen op een lange treinrit.

“Allan had always reasoned about religion that if you couldn’t know for sure then there was no point in going around guessing.”

Titel: De 100-jarige die uit het raam klom en verdween
Auteur: Jonas Jonasson